donderdag 18 juni 2009

Je eigen Concertzaal

Posted on Sunday, December 11, 2005 7:57 PM

oeeeoeoeoeoee ! Dat ontdek ik zojuist op omroep.nl, onder het kopje digitale radio. Veel van ons (de meesten) hebben in onze moderne PC een 5.1 geluidskaart. Dat wil zeggen, dat als je iets in windows correct insteld, en je de vereiste 5 of 6 speakers aansluit, je Surround-Sound kunt genieten. Echt veel heb je daar meestal niet aan, Stereo voldoet prima voor de meesten van ons, en voor de meeste doelen. Maar er zijn uitzonderingen. Zo heb je van die computerspellen - waar ik nogal dol op ben, en verbazend veel met mij - waar je wild om je heen schietend moet proberen te overleven en naar het volgende 'level' te komen. Veel van die spellen kunnen dit 5.1 geluid genereren; Er zijn spelers die beweren met dit geluid zonder te kijken in leven te kunnen blijven; ze horen waar vandaan de kogels en monsters komen. Hûhuhû, cóooool....

Dat is natuurlijk wel leuk, maar ach. Iets anders zijn de DVD's die vaak op PC worden afgespeeld: die hebben ook vaak dit geluid aan boord. Is toch gaaf. Ik weet nog dat toen ik met Vadir voor het eerst naar Star-Wars ging (de allereerste film met Dolby surround-sound, in een der eerste bioscopen hiermee uitgerust: Bellevue CInerama), ik geen genoeg kon krijgen van de ruimteschepen die over je heen vlogen, je hoorde ze zelfs aankomen van achteren.

Maarrrr, wat ik dus net vond: de Concertzender zend, behalve het normale stereo-kanaal, ook in 5.1 uit via het internet. En dát lijkt me toch wel wat. Enige kanttekening die ik noet plaatsen is dat de meeste pc's zijn uitgerust met heel lullige plastic boxjes. Dan kun je er 6 hebben, maar dat kan niet op tegen twee goeie hi-fi boxen, die de meesten van ons óók nog wel hebben. Naja, toch intressant, niet ?

Klik hier voor actueel overzicht Surround-Radio 4 Luister naar Radio-4 Surround (niet alle uitzendingen, zie overzicht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten