zondag 21 juni 2009

Jurassic Camcorder

Van de website CedMagic, een website over het Capacitance Electronic Discs video-systeem van RCA. Geloof het of niet, een video-systeem dat werkte met.... Vinyl gegroefde schijven. Langspeelplaten dus, jawel. Met video erop ! Ik geloofde m'n ogen niet toen ik het ontdekte, maar het heeft toch echt bestaan, in de ' 80's nota bene, toen Philips toch echt al een stukje op weg was met z'n laserdisk en CD-technologie... (Hoewel, beide systemen werden in 78 vrijwel gelijk op de markt gebracht, na zo n 10 jaar knutselen)

Er is wel wat voor te zeggen, voor het idee dat vertrouwde, bewezen technologie (platenspeler) de sleutel bevat naar een toekomst met beeld...

Jammer dat het nietecht is aangeslagen, hoewel er nog tot 2006 (!) platen zijn uitgebracht... Wist jij het, wist ik het ? Meer iets in America denk ik... En nu ben ik zo benieuwd hoe een kras op de plaat er uit ziet op de TV...

Op de webstek vind je naast een uitgebreide uitleg over hoe het systeem werkt (vernuftig, zoveel zal ik hier onthullen, en dat er maar liefst 2 uur op een schijf kon) een prachtige heeeeel uitgebreide chronologie van (ontwikkeling van) Multimedia-techniek voor thuis. Met prachtige foto s van alle apparaten en goeie beschrijvingen. Vanaf Edison s eerste machine tot de Apple I-Mac. Duivels interessant, ik ben er tenminste zeker een halve middag in verdwaald... De afbeelding hierboven is overigens niet van het CED-systeem maar uit die chronologie het eerste video-tape systeem voor thuis dat ook kon opnemen, klik op het plaatje voor de beschrijving. Check out die CAMERA !

En een wellicht nog interessantere (en uitgebreidde !) spinoffpagina met over de techniek van de Voyager Golden Record Immers ook een gegroefde schijf met visuele inhoud, anno 1977. Overigens was (ik moet zeggen is, want hij is nog steeds onderweg, ondertussen al buiten het zonnestelsel, op weg naar de dichtsbijzijnde ster) is dat geen CED, maar een geheel eigen format, afijn, lees de uitleg maar als het je interessert (en durf eens te zeggen van niet !). Nog meer info over die Voyager-discs van de broNASA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten