zondag 28 juni 2009

Ab-kedef-gheedjeckyl-muhnop-qorrstoov-wixeezzzz
-The most remarkable word...

'It could be a type of elephant or a special kind of kazoo ... I do wish I knew exactly what I mean...'
Plotseling, toen ik vanochtend weer eens een stuk Ti-Ta-Tovenaar op de buis zat te smullen vanuit de hoek van mijn oog die niet door de laptop bedekt was, viel me op dat ze een grote vogel (het Grobbekuiken, dat broddelt wat af) hebben die in de verte aan Big Bird van Sesamstraat doet denken (eigenlijk meer op Pino van NL Sesam dan op Big Bird, en daar is denk ik ook direct het antwoord). Ik besloot te googlen naar de oorsprong van beide vogels, en wie het eerst was. Ik ben er nog niet helemaal achter, hoewel ik sterk vermoed dat BB toch echt eerder was: dit is een opname uit 1969, het debuutjaar van Sesame Street. Klik op play, je zult er geen spijt van hebben !

Big Bird is trouwens een vogel naar mijn hart, uit de Muppet-Wiki: Big Bird helps children feel all right about not knowing everything because he himself does not know everything, and encourages them to inquire: a common Big Bird phrase in recent years has been "Asking questions is a good way of finding things out!" He also teaches other life, alphabet, and numerical lessons: "I guess it's better to be who you are. Turns out people like you best that way, anyway."

En als je dan toch bezig bent, hier onder zie je de voorbode van de Muppetshow in een wat latere scene uit Sesame Street; is er ooit mooire kinder-TV gemaakt ? Wat een verschil met TTT, al was ik daar helemaal gek van toen ik klein was, het heeft iets infantiels (duh...), en dat kun je hier ab-so-luut niet van zeggen. Dit is Kunst.

PS, wist je trouwens dat die jongen met het Amerikaanse Accent in TiTa-Tovenaar ons aller Barry Stevens is ? Hij is dus vooral wél dorrr-geghan !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten