vrijdag 17 juli 2009

Aurale tijdreis, veertig jaar terug


Bijzonder cool: Op de NASA-website wordt nu al een tijdje gewerkt aan een soort archief van de Apollo-missies, met steeds een nieuw hoofdstuk op de 40 jarige verjaar-datum van de missies. Extra cool is dat door dat jubileum allerelei moois extra uit de archieven wordt gediept. Zo had ik het al over de fantastische data-base met alle ground-space communicaties (transcripties) van de missies, alle films uit de Hasselblad-camera's die de Astronauten voortdurend gebruikten (inclusief de mislukte: ALLE foto's dus !), plus nog een hele hoop van de voorbereidingen, persfoto's etc.
Een oplettend lezertje gaf me een mooie tip over nog meer moois: Er blijkt tijdens de missies ook in de tijden van radiostilte wél opgenomen in de cockpit. En van die opnames hebben ze nu dus stukken vrijgegeven op de website, van de momenten rond de landing van Apollo 11 om precies te zijn:
Waaaauuuuuuwww... Hoe gaaf kan het worden ? Eehh.. nog gaver. Het is wat aan de late kant, maar je kunt nog inhaken: Sinds 16 Juli (anno Nu dus) wordt op internet dag en nacht ALLE audio van de hele missie weergegeven -ofwel gestreamd- op exact de zelfde tijd van veertig jaar geleden. Nonstop dus, de hele missie van lancering tot splashdown... Ik heb het net aangezet, en al hoor ik nu alleen een brom met veel ruis, het is alsof ik terug kan luisteren in de tijd, übercool, zou ik zeggen.
Reken maar dat ik m'n PC niet meer uitzet tot 24 juli, de landing op Aarde... Als ik me niet vergis betekent het dat maandag-nacht de landing op de Maan is. Oh boy oh boy oh boy, Lang Leve NASA, en nog vele jaren ! En duizend dank, lief lezertje, want al bezoek ik de NASA-site zeer regelmatig, dit had ik niet ontdekt...
Op moment dat ikdit typ zitten we pas 19 uur in de missie, dus er valt nog heeeel wat moois te horen komende dagen en nachten...

Foto's van: http://www.apolloarchive.com/apollo_gallery.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten