vrijdag 14 augustus 2009

The most unlikely Rockstar ever, no more

Waarom moeten mensen toch altijd eerst dood gaan voor je er achter komt wat ze werkelijk betekend hebben ? Zo had ik werkelijk geen flauw vermoeden van de bemoeienisssen van Les Paul met de ontwikkeling van multitrack opname.
Dat hij de eerste bruikbare electrische gitaar in elkaar had geknutseld, een nieuwe manier van gitaar spelen (noodzakelijk & gewenst gezien het totaal andere karakter van het nieuwe instrument) vormgaf die de latere rock-generatie zou scholen en zijn naam verbond aan de meest veelzijdige en vette gitaar ooit gebouwd van Gibson wist ik allemaal (ik heb zelf een goeie imitatie-Les paul gitaar; waaanzinnig, al issie niet te tillen en krijg je kramp in je schouder na een half uur spelen).
Maar dat hij z'n eerste hits met Mary Ford opnam middels de nu ouderwetse 'ping-pong' ofwel 'Sound-on-Sound' methode (neem op op spoor 1, speel dat af en mix het met de tweede partij en neem dat op op spoor twee, dan weer hetzelfde terug naar 1 etc.), en als gevolg van de daaruit volgende frustraties ("...you're burning your bridges behind you as you go...", ofwel je kunt na de tweede dub nooit meer terug naar de oorspronkelijke eerste opname) de eerste 8 sporen recorder hielp ontwikkelen wist ik niet, tot vandaag. En dat is dus te laat...

Zie hieronder een kleine demonstratie:

Geen wonder dat dit hits we4rden: zoiets had niemand ooit gehoord; 8 gitaren met 8 stemmige zang van een en dezelfde zangeres. Vandaag de dag zijn we gewend dat een zanger z'n eigen backing-vocals zingt, maar in die tijd moet het heel spookachtig geklonken hebben: 8 keer de zelfde stem, dat kan helemaal niet, je gelooft je oren eigenlijk nu nog steeds niet, zeker als je bedenkt dat dat allemaal 'live' samen werd ingespeeld, steeds foutloos in een ononderbroken take, zonder 'punch-ins' (stukjes in een opname opnieuw doen).

Eigenlijk heel gewoon, als je er even bij stil staat: dat is muziek maken, gewoon het hele liedje spelen ipv bij elkaar sprokkelen uit losse stukjes. Ook interessant, maar gewoon weer een nieuw instrument met andere mogelijkheden...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen