zaterdag 19 juni 2010

oud nieuws blijft boeien

goddelijk chaotisch jeugdsentiment Posted on Friday, August 22, 2008 8:30 AM Geschiedenis-TV (onderdeel van NL4, de internet afdeling van Onze Nationale omroep-trots) hield zich vandaag bezig met Wim T. Schippers. Naast twee duivels interessante docu´s (ja, interessant, maar gaat U verder..) stonden er drie linkjes met ieder moment naar believen af te spelen programma´s die bij mij een duizelend gevoel van enthousiasme losmaakten. Ik heb ondertussen ruim de helft van dat moois bekeken en ik kan U vertellen (ik, dat ben IK dus ! Rrrreeeds) dat het enthousiasme niet onterecht was. je voelt´m al aankomen, het zijn twee afleveringen van Sjef van Oekels Discohoek, en de speciale kerstshow 1973 ¨Waar heb dat nou voor nodig¨ met Barend Servet, Fred Hache, een heleboel niet functioneel Blote Vrouwen en natuurlijk ook weer Sjefke van O. Wat een genot ! Niemand kan een kast laten omvallen zoals Sjef of Ing. Evert van der Pik. En onderschat de tractatiewaarde van de verukkulukke jaren-70 pop die tussen de bedrijven door geserveerd wordt, afgekat, bekrast en vernederd niet. Allerlei van die dime-a-dozen langharige gitaarbandjes, veel engelstalige Nederpop die zeker niet onderdoet voor wat er indertijd uit het Britse kwam, en een paar hoogtepunten: Deze afleveringen bevatten onder anderen Margriet Eshuys met haar Lucifers en een hartverscheurend, live (!) gezongen ´House for Sale´ (nee, werkelijk, prachtig !); volgens mij het enige nummer ooit in de geschiedenis van SvO'sDH dat volledig gespeeld wordt.  Captain Beefheart die duidelijk teveel Amsterdams snoepgoed op heeft, een piepjonge Donna Summer die (helaas) na een couplet al geaborteerd word, Liesbeth List, en nog veel meer moois. Ik meende zelfs de mannelijke helft van het latere disco-duo Spargo te herkennen in een iets jongere editie met zo´n typisch langharig tuig-bandje genaamd ´Sympathy´ (don´t put your nails in my eyes´ heet het nummer... ) Dat heb ik trouwens niet kunnen verifieren, dus als iemand daar meer van weet hoor ik het graag. Zo, en nu snel gaan kijken. En daarna, lieve kijkbuiskinderen, denk erom: Ooooogjes dicht, en snaaaaaveltjes toe ! Van Oekels Discohoek 1974 met Donna Summer en Capt. Beefheart: Van Oekel met Margriet Eshuys Waar Heb dat nou voor Nodig, Kerstshow 1973 met Barend Servet en Sjef v. O. zie verder ook: geschiedenis-TV

Geen opmerkingen:

Een reactie posten